[Gadi Adelman is] "Leading in the movement in the study of counter-terrorism", Dr. Walid Phares, Advisor to the Anti-Terrorism Caucus in the US House of Representatives

We Distort, You Decide?

User Rating: / 21
We Distort, You Decide?
Fox News neglected to state that Mohamed Osman Mohamud the alleged Seattle bomb plotter was a Muslim. What is going on over at Fox these days?

News Corp.’s two largest shareholders,
Rupert Murdoch and Prince Alwaleed bin Talal,
last year in the United Arab Emirates.

I have been watching Fox News for years, even before 9/11. This is not because I am a conservative, but because during the height of the Intifada in Israel, I found that Fox News not only had the most updates from Jerusalem, but because they were the most “fair and balanced” news cast when it came to reporting the news truthfully.

Recently though, I have seen a change in the “fair and balanced” reporting when it comes to the truth on Islam and on November 27, when Mohamed Osman Mohamud, the19-year-old Somali-born American attempted to blow up a van at a the Christmas tree lighting in Portland, Oregon, I couldn't believe what I heard reported on Fox News.

Not only did they refrain from stating that the suspect was a Muslim (even though they reported that he was screaming "Allahu Akbar!" - "God is great! - while trying to kick agents and police after he was taken into custody) they ended their report with “Authorities are still trying to determine a motive”.

What?! A motive? Do we really need to even ponder what his motive may have been?

Each and every time I lecture or teach, especially to law enforcement, I explain that 80 percent of Arabic speaking people in the U.S. are Christians that fled their own countries and the Middle East from Islamic persecution and came here, they are not Muslim.

I point this out for several reasons, but mostly to explain how during the Ottoman Empire and Islam's rise to power as they conquered areas the first thing that they would do would be to force everyone to speak Arabic. The easiest way to strip a culture from its heritage is to change its language.

In this case, you have Fox News, the only 24 hour cable news that is conservative and up until recently reported on terror, jihad, sharia and Islam without the political correctness. What is the easiest way for Islam to stifle this type of reporting? Buy them out.

Like many others, I had heard that a Saudi Prince had bought shares in Fox News and therefore the reporting when it came to Islam, terror and jihad, were beginning to be more politically correct and even at times “soft reporting.” But the stories varied on how many shares he owned and just how much power he actually had.

Fox News, also known as News Corporation or News Corp. is the world's third-largest media conglomerate behind The Walt Disney Company and the Time Warner Company. The company's Chairman, Chief Executive Officer and Founder is Rupert Murdoch.

Australian-born Murdoch started News Corp. in 1979 but he had made its first acquisition in the United States in 1973, when he purchased the San Antonio Express-News. Shortly afterward he founded the supermarket tabloid the National Star, and in 1976 he purchased the New York Post.

The 1980's were huge for both Murdoch and News corp. In 1981 News Corp bought half of 20th Century Fox, buying the other half in 1984. In 1986, he bought the Metromedia Group and the Fox Broadcasting Company was born. The Fox Broadcasting Company, known as "Fox", is now available in more than 96% of U.S. households.

In 1996, Fox unveiled the Fox News Channel, a 24-hour cable news station to compete with the rival channel CNN.

From Myspace to Skynews, to DirecTV and the Wall Street Journal, Murdoch is truly a media mogul. But  during a period when Murdoch was fighting to maintain his majority voting stock in News Corp. the man that rescued him was Saudi Prince Alwaleed bin Talal Alsaud, the nephew of the Saudi Arabian King Abdullah.

According to an article from 2006 in Forbes Magazine,

In November, Alwaleed had already vouchsafed Murdoch his comradeship, offering to back the chairman by buying more News Corp. shares via the Saudi's investment company, Kingdom. The comforting words came as Liberty Media(nyse: L – news – people) began to rattle its sabers. Last month, Liberty ChairmanJohn Malone menacingly said he'd consider raising Liberty's 18% voting stake in News Corp.; Murdoch's firm extended a "poison pill" provision to block him.

Over the last few years Prince Alwaleed bin Talal Alsaud has purchased more of News Corp. and is currently the second largest share holder right behind Murdoch. In an interview with Bloomberg Businessweek  on January 21, 2010, Charlie Rose spoke to the prince,

Charlie Rose: “You're a huge investor in News Corp. (NWS) Are you confident about its future?”

Prince Alwaleed bin Talal Alsaud: “I'm the second-biggest shareholder there. I was with Mr. Murdoch yesterday and have a very close relationship with Mr. James Murdoch. James is now managing Europe and Asia. I would be the first one to nominate him to be the successor of Mr. Rupert Murdoch, God forbid something happens. I have full trust in him. He is really a Rupert Murdoch in the making, and he's almost there. And I told that to Mr. Murdoch.”

During this same interview the prince stated some very interesting things about Israel and mid-east peace, not necessarily correct, but interesting,

“What stands between an accord between Syria and Israel? A small piece of land—the Golan Heights. It's very technical and could be resolved if there is a will from the Israelis. The Golan is Syrian.”

“I believe the Middle East is the core problem. The terrorist acts and all these things are really side effects. [The situation] needs to be resolved as soon as possible. I think that if Israel wants to have peace, they can have peace within a month or be honest with you.”

When asked by Charlie Rose ,

“So your answer to the conflict in the Middle East between the Israelis and the Palestinians is that the United States must pressure the Israelis to do more? That's your answer?”

The Prince answered with the standard Islam talking points, it's all Israel's fault, it's about land, he explained it this way,

“That's right, because all the power is in the hands of Israel. They have the land in their possession. They have Jerusalem in their possession. Everything is in their hands.”

In 2002, according to Wikipedia,

Al-Waleed donated 18.5 million British pounds ($27 million) to the families of Palestinians during a TV telethon following Israeli operations in the West Bank city of Jenin. The telethon was ordered by Saudi King Fahd to help relatives of Palestinian martyrs. The Saudi government maintained the term "martyrs" referred not to suicide bombers but to “Palestinians who are victimized by Israeli terror and violence”.

Wait, so the second largest share holder of Fox News gave 27 million dollars to the families of suicide bombers? Yeah, that makes me feel really secure in the fact that Fox News is reporting the truth when it comes to Islam.

So how powerful is this guy? According to in March of this year, he is the 19th richest man in the world in their list of the World's Billionaires. Time Magazine referred to him as “The Arabian Warren Buffet”.

Prince Alwaleed owns 94% of Kingdom Holding Company which according to Wikipedia has international investments that include shares in over two dozen American Companies. Interestingly he is also the largest share holder in Citigroup according to Bloomberg Businessweek.

What a coincidence! I wrote about Citigroup being a sharia compliant bank in March and this Prince is the largest share holder? Wow, freaky.

So maybe the fact that Prince Alwaleed is the second largest share holder of Fox News explains why Glenn Beck seemed to have a change of heart about Geert Wilders, the Dutch politician and leader of the Party for Freedom.

Beck had Geert Wilders as a guest on his show twice, once while he was still on Headline News and once after he moved to Fox News, during both appearances Wilders was treated with respect and Beck promoted his movie “Fitna”.

In the past Beck had referred to Wilders as a “hero” and “brave”, but then something happened to suddenly change Beck's point of view on Wilders and on his show on March 8, 2010 he called Wilders a “fascist”.

I had heard about this, but had not seen it, so I decided to find it. How hard could that be, I mean everything that was ever on video is available on the internet right? Well, maybe not.

One of the places I could view that episode was on the website the right scoop, yet within the article “Glenn Beck foolishly calls Geert Wilders a fascist” where the video was embedded it states,

Fox News LLC has required me to take down the video of Glenn Beck calling Geert Wilders a fascist.

Hmmm. That's interesting, no problem then, I'll find it somewhere else, or so I thought. Everywhere this video segment was listed it had the video frame, but when you click on play you get the following notice,

“This video is no longer available due to a copyright claim by Fox News Network, LLC.”

Well, that's funny, why would Fox News try and keep off the internet a video clip of the Glenn Beck show, aren't they a cable news network? Isn't it to their advantage to have as much as possible out on the internet? One can certainly find any other Fox News clip on the internet.

Notice that I said “try and keep off the internet”? Well thank you Romania! After only a few hours of searching I located to the clip and here it is for all to see, compliments of the Romanian website

(UPDATE After this has been posted, it was pulled from the Romanian site as well)

Glenn Beck's rant on Geert Wilders (March 8th 2010)

Vezi mai multe video din politica

So, he did refer to Wilders as a “fascist” after all, a little backhanded, but he did nonetheless.

Maybe this also explains why Joseph Trento wrote an article in the DC Bureau titled “Fox News Can’t Upset Murdoch’s Saudi Prince” in which he explained,

“Last month I appeared on Fox News Network’s morning show, Fox and Friends, to talk about airline security. Curiously, I was quoted in a written piece on the site that got a fair amount of pick-up, but no video. It was not until a few days later that I learned what may have been behind the absence of a video clip on the Web site. I had said to Doocy that Saudi Arabian money was still financing Al Qaeda. Doocy did not react to my comment. But ten days later I learned that Fox’s parent company, News Corporation, was, at the time of my interview, negotiating with a Saudi prince to vastly increase his stake in the company.”

In September 2005 when Prince Alwaleed was only the fourth largest share holder in Fox News, Frank Gaffney, Jr. wrote an excellent article for FrontPageMag titled “Fox's Saudi Prince”. Although a lengthy article, here is part of what he wrote,

With surprisingly little media attention, Saudi Arabia has bought a stake in the company that owns what has been, until now, arguably its most visible and influential critic: the Fox News Network. Will this be the end of Fox’s “fair and balanced” coverage of the immense Saudi role in promoting Islamofascist terror? Or can American viewers rest assured that the royal Saudi buyer, Prince Al-Waleed bin Talal, has nothing more nefarious in mind than increasing his already vast fortune?

Even more troubling than having a Saudi spinmeister, even a lousy one, at the decision-making table of America’s most successful, and conservative, television network is another aspect of Al-Waleed’s deal with Mr. Murdoch. The Australian entrepreneur has reportedly also given the prince the unfiltered ability to broadcast Saudi-produced materials directly into America on Murdoch’s satellite.

Here’s how that part of the deal will evidently work: Prince Al-Waleed’s Rotana Audio Visual Company, which operates TV channels in the Middle East, has signed a deal with DirecTV, the TV-satellite firm controlled by NewsCorp. As a result, it would seem Rotana will be able to beam its programs into U.S. cable boxes without interference from federal regulators, or anybody else.

Hmmm. What passes for entertainment in Saudi Arabia mostly looks like jihadist agitprop to the rest of us. Rotana has a huge library of movies, music and television programs. Such programming has to also include vicious anti-Semitic, anti-Christian, and anti-American incitement. That is, after all, the only kind of material the Wahhabi religious censors approve for production and broadcast in Saudi Arabia. Could that be what the prince has in mind for DirecTV subscribers?

Then the question occurs: Can we rely on Rupert Murdoch to keep the Saudi prince from abusing his new platforms? Perhaps not. After all, Mr. Murdoch is having succession, financial, and other problems with his business empire. In fact, he was reportedly so concerned about losing control of the News Corporation that he arranged to put a “poison pill” defense in place to stop a hostile takeover bid from one of his rivals, media magnate John Malone. Malone’s Liberty Media had taken an 18 percent share in NewsCorp’s voting stock.

So, all in all it's not my imagination, Fox News may still be reporting the truth, but not when it comes to Islam. They seem to be, well, shall we say 180 degrees from where they were just a few years ago.

Does one really have to wonder what kind of deals have been made between Murdoch and Prince Alwaleed after the Prince saved him from a hostile takeover? I would think that the over 3 billion dollars that the Prince “invested” in to Fox News bought him quite a bit of clout.

By the way, did I mention that Dan Senor, a former Bush administration official, was on Fox and Friends in August? Talk about an awkward moment for Fox.

For those who were unaware, as noted by Wikipedia,

In the lead-up to the 2003 invasion of Iraq and during the fighting, Dan Senor was a Pentagon and White House advisor for the Bush Administration based in Doha, Qatar at U.S. Central Command Forward; he was subsequently based in Kuwait working with General Jay Garner during the final days of the fighting and in southern Iraq when the Iraqi regime fell.

There is no doubt that Senor knows who's who in the Middle East.

Mr. Senor was a guest discussing the Ground Zero mosque and hinted that Feisal Abdul Rauf, the imam behind the Ground Zero mosque who had also gone to the Middle East on behalf of the United States government had, in the past, received financial support from a Saudi foundation established by a man with supposed radical ties. Although Mr. Senor did not mention the prince by name he said,

“The Kingdom Foundation, so you know, is this Saudi organization, headed up by the guy who tried to give Rudy Giuliani $10 million after 9/11 that was sent back, funds radical madrassas all over the world.”

Yeah, I bet that the Fox News big wigs didn't like that too much. “The Kingdom Foundation” as noted in the beginning of my article is none other than Prince Alwaleed.

So, he not only funds radical madrassas, but he was the guy that Giuliani told what he could do with his ten million.

Funny that he also has ties with Feisal Abdul Rauf. I wonder how much of his money may go in to the Ground Zero mosque 100 million dollar project? I am just trying to be fair and balanced.

I report, you decide.


Comments (2)
  • reese

    WOW...a gutsy article this week, Gadi, takes a lot to point out the flaws of a big wig like FoX.

  • Todd  - Why does the American media do this?

    Great article. It makes me sad and curious why our American media would allow itself to be bought and converted to an arm of the Islamic propaganda party, particularly when the American media "claims" to be the grand protectors of what they call a separation of church and state.
    Who in his right mind would think for a moment that Islam does not want to take over all factions of government while our Constitution explicitly states that "Congress shall make no law…"
    America is being destroyed and nobody seems to be doing anything to stop it!
    Keep up the great work Gadi.

Write comment
Your Contact Details:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img]   
Please input the anti-spam code that you can read in the image.